Kertokaa minulle, mitä järkeä on postin postilaatikkouudistuksessa? En vaan ymmärrä. Sanokaa mun sanoneeni, että tässä sopassa haisee pahasti palaneet palaveripullat.
Emminä keksi mitään suuria salaliittoja. Iloonen vaan, että voi lähettää terveisiä halvemmalla. Tosin ärsyttää, jos lähettää kalliimmalla että tarttoo ruveta piirtämään ykkösiä tai jotakin Priority-merkkejä kuareen. Naunau.
tuntuvat nuo postilaatikot ja niiden värikoodit niin turhilta. Kortit ja kirjeet tulevat menemään kuitenkin sekaisin (ja kaikissa paikoissa ei kahta laatikkoa rinnakain tule edes olemaan) ja lajittelua tulee olemaan varmasti. Miksei muutosta olisi voitu tehdä vain pelkällä postimerkkivaihtoehdoilla? Ja mitä hyötyä siitä ykkösestä - näkeehän sen siitä postimerkistä????? Puhpuh.
Olet ehkä ajattelevampi ku minä. Ja torennäköösesti ihimiset laittaa postinsa siihen samaan oranssiin tottumuksesta, jolloin he maharollisesti maksavat kalliimmasta, mutta laittavat kuaret paholaisen tapaan siihen halvempaan hitaampaan laatikkoon.
Noh. Kysymyshän on siitä, että itellahan sai tässä jokin aika sitten noottia siitä, että postin kuljettaminen on liian kallista. Itellahan väitti, että ei voi laskea postin lähetys kuluja sille tasolle kuin isot sedät ja tädit tuolla arkadianmäellä vaativat.
Minä käytän yksityishenkilöksi aika paljon postia, joten väitän tietäväni jotain. :D
Ykkösluokan postihan ei ole tähänkään saakka aukottomasti kulkenut niin, että olisi seuraavana päivänä perillä. (Tosin postihan ei kulje aukottomasti niinkään, että kirjeet olisivat IKINÄ perillä!) Postihan ei ole edes luvannut sitä, vaan että pääsääntöisesti on seuraavana päivänä perillä. (En muista prosenttilukua, kuinka moni kirje on perillä seuraavana päivänä, 70? Ja nythän he ovat pelanneet lisäaikaa vielä sillä, että posti lähtee viimeistään klo 17, kun ennen se on ollut posteissä paljon myöhempi.
Eli tämä on postin vastaus siihen, että hintoja piti laskea. Eivät laskeneet hintoja, vaan tekivät halvemmasta tuotteesta päätuotteen.
Ulkomaille lähettäjää tämä vähän kismittää. Kaikki kivat postimerkit ovat tästä lähtien kakkosluokan merkkejä. Kakkosluokan kirje ulkomaille maksaa viisi senttiä enemmän kuin Suomeen, joten aina pitää olla lisämerkkejä. Ja toisaalta kakkosluokan posti jossain toisella puolella maailmaa kulkee ihan oikeasti jollain aasilla, joten pitää miettiä, laittaako siihen sittenkin ykkösluokan merkin verran tavaraa.
Veikkaan tuota postilaatikkotsydemiä ensinnäkin imagojutuksi (aivan kuin olisi ollut joku kiva uudistus) ja toisaalta takaportiksi siihen, että siihen voi vedota, jos (kun) lähetykset eivät ole ajallaan perillä.
Kiitos P ajatuksistasi. :) Itse käytän lähinnä sitä ulkomaille lähtevää postia, joten senkin takia tämä kehitysaskel vain kummastuttaa epäkäytännöllisyydellään.
Juuh, kannatta tsekata täältä: http://posti.fi/hinnatjaohjeet/maatiedot/ miten nopeasti mihinkin maahan kuljetetaan ykkös- ja kakkosluokka. On se varmaan vähän suuntaa-antava, mutta se on tosiaan jännä, miten vaihtelee maittain.
Emminä keksi mitään suuria salaliittoja. Iloonen vaan, että voi lähettää terveisiä halvemmalla. Tosin ärsyttää, jos lähettää kalliimmalla että tarttoo ruveta piirtämään ykkösiä tai jotakin Priority-merkkejä kuareen. Naunau.
VastaaPoistatuntuvat nuo postilaatikot ja niiden värikoodit niin turhilta. Kortit ja kirjeet tulevat menemään kuitenkin sekaisin (ja kaikissa paikoissa ei kahta laatikkoa rinnakain tule edes olemaan) ja lajittelua tulee olemaan varmasti. Miksei muutosta olisi voitu tehdä vain pelkällä postimerkkivaihtoehdoilla? Ja mitä hyötyä siitä ykkösestä - näkeehän sen siitä postimerkistä????? Puhpuh.
VastaaPoistaOlet ehkä ajattelevampi ku minä. Ja torennäköösesti ihimiset laittaa postinsa siihen samaan oranssiin tottumuksesta, jolloin he maharollisesti maksavat kalliimmasta, mutta laittavat kuaret paholaisen tapaan siihen halvempaan hitaampaan laatikkoon.
VastaaPoistaEi mulla oo oikein mitään miälipirettä tästä.
Noh. Kysymyshän on siitä, että itellahan sai tässä jokin aika sitten noottia siitä, että postin kuljettaminen on liian kallista. Itellahan väitti, että ei voi laskea postin lähetys kuluja sille tasolle kuin isot sedät ja tädit tuolla arkadianmäellä vaativat.
VastaaPoistaMinä käytän yksityishenkilöksi aika paljon postia, joten väitän tietäväni jotain. :D
Ykkösluokan postihan ei ole tähänkään saakka aukottomasti kulkenut niin, että olisi seuraavana päivänä perillä. (Tosin postihan ei kulje aukottomasti niinkään, että kirjeet olisivat IKINÄ perillä!) Postihan ei ole edes luvannut sitä, vaan että pääsääntöisesti on seuraavana päivänä perillä. (En muista prosenttilukua, kuinka moni kirje on perillä seuraavana päivänä, 70? Ja nythän he ovat pelanneet lisäaikaa vielä sillä, että posti lähtee viimeistään klo 17, kun ennen se on ollut posteissä paljon myöhempi.
Eli tämä on postin vastaus siihen, että hintoja piti laskea. Eivät laskeneet hintoja, vaan tekivät halvemmasta tuotteesta päätuotteen.
Ulkomaille lähettäjää tämä vähän kismittää. Kaikki kivat postimerkit ovat tästä lähtien kakkosluokan merkkejä. Kakkosluokan kirje ulkomaille maksaa viisi senttiä enemmän kuin Suomeen, joten aina pitää olla lisämerkkejä. Ja toisaalta kakkosluokan posti jossain toisella puolella maailmaa kulkee ihan oikeasti jollain aasilla, joten pitää miettiä, laittaako siihen sittenkin ykkösluokan merkin verran tavaraa.
Veikkaan tuota postilaatikkotsydemiä ensinnäkin imagojutuksi (aivan kuin olisi ollut joku kiva uudistus) ja toisaalta takaportiksi siihen, että siihen voi vedota, jos (kun) lähetykset eivät ole ajallaan perillä.
Näin pohdin minä.
Kiitos P ajatuksistasi. :) Itse käytän lähinnä sitä ulkomaille lähtevää postia, joten senkin takia tämä kehitysaskel vain kummastuttaa epäkäytännöllisyydellään.
VastaaPoistaJuuh, kannatta tsekata täältä: http://posti.fi/hinnatjaohjeet/maatiedot/ miten nopeasti mihinkin maahan kuljetetaan ykkös- ja kakkosluokka. On se varmaan vähän suuntaa-antava, mutta se on tosiaan jännä, miten vaihtelee maittain.
VastaaPoista