7.7.2011

How green is your railway? Finnish Railways are muddy oily

Isolla rahalla ja kovalla työllä VR puhdisti hiljattain imagoaan ja markkinailmettään tekemällä viherpesun. Kyseinen viherpesu ei pitänyt sisällään pelkästään graafista ilmettä vaan myös veturit ja vaunut vaihtoivat tutun punaisen värin vihreäksi. Matkustajille väännetään rautalangasta, että junalla matkustaminen Suomessa (ja muualla maailmalla) on ekologinen valinta. Näinhän se on äkkiseltään, jos ei ala pohtimaan esimerkiksi sitä, kuinka se sähkö tuotetaan.

Minä en aio nyt pohtia VR:n sähkön lähdettä (ydinvoimaa) vaan VR:n hinnoittelua, joka ajaa vihreämmänkin hippiäisen autoilijaksi. Ei kovin vihreää. VR on tasaiseen tahtiin nostanut vähintään kerran vuodessa lippujen hintoja. Itse käytän junaa usein, koska en omista autoa. Koen etten tarvitse sitä kaupungissa asuessani. Nyt en ole enää aivan varma tästä ajatuksestani.

Tuttu 450 km matka, jonka teen Helsingistä Savoon Lapinlahdelle maksaa junasta riippuen 63,50-69,20 euroa suunta. Kahdelta aikuiselta edestakainen matka on siis 276,80 euroa. Vastaavasti auton vuokraaminen ja bensat maksavat noin 40 euroa vähemmän samalle matkalle. Autolla liikkuessani voin olla vapaa aikatauluista ja VR:n epävarmasta toiminnasta (tuolla kyseisellä 5,5 tunnin matkalla VR on hyvin usein ollut vähintään tunnin myöhässä, pahimmillaan talvella jopa kaksi).

Kysynpä siis vielä kerran, kuinka vihreä VR oikeasti on? Kuinka monen lompakko antaa mahdollisuuden olla ekologinen? Vertailun vuoksi lentohinta Helsinki-Kuopio (elokuun ensimmäinen viikonloppu) 115 euroa / henkilö (Finnair) ja matkustusaika 5,5 tunnin sijaan 3 tuntia (lento 1 tunti, muu siirtyminen 2 tuntia). Että näin. Kukas se meidän liikenneministeri olikaan?


PS. Vai viittaako se VR:n vihreä väri ydinjätteeseen, joka säteilee vielä senkin jälkeen, kun ihmiskunta on poistunut tältä planeetalta? 


1 kommentti:

  1. Meillä lausuttiin ensimmäisen kerran eilen sanat: pitääkö meidän ostaa auto. Keskustelu loppui lyhyeen: ei.

    VastaaPoista